- Startsida
- Omsorg & hjälp
- Funktionsnedsättning
- Bostadsanpassning
Bostadsanpassning
Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag för dig som har en funktionsnedsättning. Med det kan du göra de anpassningar i ditt hem som är nödvändiga för att bostaden ska kunna fungera i ditt dagliga liv.
När kan du få bidrag?
Du kan få bidrag om anpassningen i den permanenta bostaden är nödvändig för din funktionsnedsättning. Bidraget är till för att göra din bostad ändamålsenlig för dig.
Vad kan du få bidrag för?
Du kan få bidrag för att anpassa och komplettera fasta funktioner i eller i anslutning till din bostad, för att göra den mer tillgänglig för dig, till exempel:
- Ta bort trösklar
- Installera spisvakt
- Göra i ordning duschplats
- Montera ramp vid entrén
- Montera automatiska dörröppnare
- Förstärka belysningen i kök och badrum
Som bidragsmottagare blir du ägare till den anpassning som bidraget beviljas för, vilket innebär att du också är ansvarig för dess underhåll och skötsel.
Du får inte bidrag för
- Byggnadstekniska brister.
- Eftersatt underhåll.
- Bostaden saknar grundläggande funktioner, till exempel om bostaden saknar toalett.
- Anpassningar som kan tillgodoses med hjälpmedel.
- Vid ett bostadsbyte lämnas inte bidrag till åtgärder som beror på bostadens storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader.
Bidrag för reparation, underhåll, besiktning
Du kan få bidrag för att reparera anordningar och inredningar som installerats med bostadsanpassningsbidrag. Det gäller anordningar som är av tekniskt slag, till exempel hissar, dörrautomatik, anordning för att göra inredning höj- och sänkbar och toalettstolar med spol- och torkfunktion.
Bidrag kan även ges för besiktning och annat underhåll än reparation, till exempel besiktning och service av hiss.
Ansökan om bidrag
Du kan enkelt ansöka om bostadsanpassningsbidrag digitalt via e-tjänst. För att ansöka behöver du e-legitimation. Om du inte har e-legitimation kan du fylla i blanketten och skicka in den via post.
Samma e-tjänst och blankett används vid reparation, underhåll och besiktning.
Följande dokument bifogas till ansökan
Du ska bifoga följande dokument till ansökan:
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att arbetena är nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen (gäller inte om ansökan avser reparation, underhåll och besiktning).
- Kopia på faktura, i förekommande fall, när utbetalning ska göras till sökande.
- Medgivande från samtliga ägare och, i förekommande fall, nyttjanderättshavare att anpassningsåtgärderna får vidtas. Medgivande lämnas digitalt eller skriftligt på pappersblankett.
Hjälp att beställa och betala åtgärder
Om du behöver hjälp av kommunens handläggare måste du fylla i och underteckna fullmaktsblankett.
Hur får du bidraget utbetalt?
För att få bidraget utbetalt till ditt konto behöver du göra en anmälan till Swedbanks kontoregister.